امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://bnkiani.cloob24.com
0

یکی از مطالب مهم در روش مونه بندی تعیین تعداد نمونه مورد نیاز برای رسیدن به یک دقت خاص است. این کار مستلزم انجام نمونه برداری اولیه و تعیین واریانس صفات مورد علاقه است. در این زمینه در کتاب زیست سنجی جنگل تالیف دکتر محمود زبیری مطالبی ذکر شده و با روش های مختلف می توان تعداد نمونه تعیین شده را بین طبقات تقسیم نمود.

اما یک راه آسان هم برای این کار وجود دارد و آن هم این است که ابتدا ضریب تغییرات برای صفت مورد علاقه در هر طبقه به صورت جداگانه تعیین می شود. سپس مقادیر ضریب تغییرات تمام طبقات با هم جمع می شود تا ضریب تغییرات کل به دست آید. ضریب تغییرات برای تعیین تعداد نمونه مورد نیاز در رابطه زیر قرار می گیرد:

در این رابطه n تعداد نمونه، t برابر با 1.96 یا 2 بوده، E اشتباه نمونه برداری مجاز (10 درصد)و CVtotal ضریب تغییرات کل هستند. پس از محاسبه n می توان آن را در نسبت ضریب تغییر هر طبقه به ضریب تغییر کل ضرب کرد تا تعداد نمونه آن  به دست آورد. در واقع در هر طبقه ای که ضریب تغییرات بیشتری داشته باشد که معنای آن ناهمگنی بیشتر است، تعداد نمونه بیشتری دریافت خواهد نمود. طبقه به دست آید. به عنوان مثال اگر دو مونه با ضریب تغییرات 20 و 40 درصد داشته باشیم و تعداد نمونه کل مورد نیاز 130 عدد باشد محاسبات به شرح زیر خواهند بود:

 

n1 = CV1 / CVtotal * n = 20 / 60 * 130 = 43

n2= CV2/ CVtotal * n = 40/60 * 130 = 86

منبع: کیانی، بهمن (1396). بررسی های بیومتریک در علوم جنگل (در دست ویرایش)

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه