امروز چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 http://bnkiani.cloob24.com
0

ماشین حساب مهندسی امکان انجام تحلیل رگرسیون خطی تک متغیره را دارا است. برای انجام این تحلیل نخستین مرحله ورود به قسمت رگرسیون ماشین حساب است. در ماشین حساب CASIO fx 3600 این کار با فشار دادن دکمه های MODE و 2 انجام می شود. پس از آن عبارت LR در صفحه نمایش ماشین حساب قابل رویت خواهد بود.

مرحله بعد وارد کردن داده ها است. برای این کار داده های x و y به صورت جفت جفت وارد می شوند. دکمه مورد استفاده برای وارد کردن داده ها روی خودش، در بالا یا در پایین با عبارت XD,YD مشخص شده است. روش کار به این صورت است که X1 را فشار داده دکمه Xd,Yd و بعد Y1 را زده و در نهایت دکمه ENT یا RUN فشار داده می شود. برای جفت های بعدی داده ها نیز به همین ترتیب عمل می شود.

مرحله سوم محاسبات است که با کمک کلیدهای ترکیبی SHIFT و KOUT به همراه شماره های مختلف انجام می شود. لیست ترکیب ها و نتیجه به دست آمده به شرح زیر است:

SHIFT 7 مقدار ثابت (b0)را محاسبه می کند.

SHIFT 8 مقدار شیب خط (b1)را محاسبه می کند.

SHIFT 9 مقدار ضریب همبستگی (R)را محاسبه می کند (با رساندن آن به توان دو، ضریب تعیین به دست می آید).

لازم به ذکر است که ترکیب کلید SHIFT با شماه های 1 تا 6 و همچنین ترکیب کلید Kout با کلیدهای 1 تا 6 مقادیر مجموع، میانگین، مجموع توان دو، جمع حاصلضرب و سایر مقادیر لازم برای هر دو متغیر X و Y را مشخص می کنند که این مقادیر در زیر دکمه های 1 تا 6 با دو رنگ نارنجی و سیاه نوشته شده اند. ماشین حساب امکان انجام آزمون F برای بررسی معنی دار بودن مدل رگرسیون را ندارد و این بررسی را باید با کمک بسته های نرم افزاری مانند SPSS، SAS یا MINITAB انجام داد.

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه